سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فیزیوتراپی سکته مغز ی

درمان سکته مغزی در منزل

درمان فیزیوتراپی سکته مغز ی در منزل :فیزیوتراپی سکته مغزی یک بخش مهم از اقدامات توانبخشی پس از سکته مغزی است. اگر شما به دلیل سکته مغزی توان حرکت ندارید، تمرکز اصلی فیزیوتراپی بر این است تا به شما کمک کند که یاد بگیرید از دست‌ها و پاهای خود دوباره استفاده کرده و قدرت و حرکت خود را مجدداً بازیابد. نوروفیزیوتراپی نوعی فیزیوتراپی تخصصی است. یک متخصص نوروفیزیوتراپی برای درک تأثیر تغییرات ایجادشده به دلیل آسیب‌دیدگی‌های مغزی و سیستم عصبی پس از سکته آموزش می‌بیند.

 

 

چگونه سکته مغزی بر حرکات فردی تأثیر می‌گذارد

پس از سکته مغزی ممکن است شما موارد زیر را تجربه کنید:

1-ضعف یا حتی فلج کامل عضلات یک طرف بدن پس از سکته مغزی که ممکن است حرکت و استفاده از اندام‌ها را دشوار کند. ممکن است زمانی که شما می‌خواهید از اندام‌های خود استفاده کنید آنها به سمت دیگر حرکت کنند.

2-سمت آسیب‌دیده بدن ممکن است احساس متفاوتی داشته باشد. ممکن است در اندام‌های خود احساس سنگینی کنید زیرا ضعف، حرکت آنها را مشکل کرده یا ممکن است برخی افراد در اندام‌های آسیب‌دیده خود احساس‌های غیرعادی مانند درد و سوزن سوزن شدن، احساس گرما یا سرما یا احساس این که آب روی اندام آنها می‌ریزد را تجربه کنند. معمولاً این عوارض با درد همراه هستند.

3-ممکن است شما در حفظ تعادل و وضعیت بدنی خود با مشکل روبرو شوید و صاف ماندن برای شما دشوار شده و احتمال زمین خوردن شما افزایش یابد.

4-مفاصل سمت آسیب‌دیده بدن مانند شانه ممکن است مستعد آسیب‌دیدگی شوند، برای مثال اگر دست‌های بیمارکشیده شود یا وزن آن برای مفصل سنگین شود دچار دررفتگی جزیی یا نیمه دررفتگی می‌شود. یا اگر شانه‌های شما دردناک بوده و حرکت آن با مشکل مواجه شود ممکن است به عارضه شانه یخ‌زده مبتلا شوید.

5-برخی عضلات در سمت آسیب‌دیده بدن دچار خشک‌شدگی و گرفتگی می‌شوند (بیشتر این عوارض در مچ دست،)

درمان سکته مغری در منرل

درمان در منزل سکته مغزی چگونه است

1-از دیگر موارد اختلال در بیمار سکته مغزی بی اختیاری ادرار و مدفوع است.

2-فیزیوتراپی جهت تقویت عضلات کنترل کننده ادرار و مدفوع نیز امری ضروری است و آموزش بیمار جهت انجام تکنیک های تقویتی و استفاده از تحریکات حسی از جمله بایوفیدبک سبب بازگشت تدریجی بیمار خواهد شد.

اعضای خانواده و دوستان چگونه می‌توانند در درمان سکته مغزی در منزل  کمک کنند

این امکان وجود دارد که اعضای فامیل، دوستان یا پرستاران شما را در جلسات فیزیوتراپی و توانبخشی همراهی کنند. این افراد می‌توانند در تمرینات و توانبخشی شما پس از ترخیص از بیمارستان مشارکت داشته باشند. متخصص فیزیوتراپی ممکن است به خانواده و پرستاران بیمار آموزش دهد که چگونه با فرد بیمار تمرین کرده و در فعالیت‌های روزمره به فرد بیمار را یاری برسانند. اگر بیمار برای انجام فعالیت‌های روزمره خود مانند لباس پوشیدن، برخاستن از رختخواب یا به رختخواب رفتن و بالا و پایین رفتن از پله‌ها به کمک نیاز داشته باشید، متخصص فیزیوتراپی به اعضای خانواده و پرستار فرد بیمار  آموزش می‌دهد که چگونه به بیمار  کمک کنند و چگونه از تجهیزاتی که به شما داده می‌شود استفاده کنند.

درمان سکته مغزی در منزل

تجهیزات برای درمان سکته مغزی در منزل

با این که بیشتر بیماران توانایی خود را در راه رفتن بازمی‌یابند اما برخی افراد نمی‌توانند راه بروند یا برخی دیگر فقط می‌توانند فواصل کوتاهی مانند اطراف خانه را پیاده بروند. اگر فرد بیمار هم جزو این دسته از افراد هست، متخصص فیزیوتراپی و متخصص طب شغلی در فیزیوتراپی در سکته مغزی به شما ویلچر داده و نحوه استفاده از آن را به بیمار و اطرافیانش آموزش می‌دهند. پس از معاینه، تجهیزاتی مانند بالابر در نظر گرفته می‌شود تا به بیمار در بلند شدن از رختخواب یا از روی صندلی کمک کند. ممکن است نیاز باشد که بخش‌هایی از خانه متناسب با شرایط فرد بیمار  بازسازی شود مثلاً سطوح شیب دارد ایجاد شده یا درها عریض‌تر شوند.متخصص فیزیوتراپی تجهیزاتی برای بیمار در نظر می‌گیرد تا بتوانید با استفاده از آنها کارهای خود را راحت‌تر انجام دهید مانند فریم‌های پیاده‌روی، رولاتورها (فریم‌های پیاده‌روی چرخدار) و عصا یا چوب‌دستی.

در بیماران سکته مغزی بسیار موفق عمل میکنند.درمان در منزل سکته مغزی

1-انجام تمرینات کششی برروی مفاصل و عضلات توسط کاردرمانگران از کوتاهی و سفت شدن عضله جلوگیری میکند.

2-کاردرمانگران در مرحله راه امدازی بیماران سکته مغزی نقش مهمی ایفا میکنند و با اموزش نحوه صحیح استفاده از اندام جهت انجام فعالیت های روزمره بیمار را برای ورود به مرحله استقلال حرکتی اماده میکنند.

3-نکته حائز اهمیت در سکته مغزی که بسیاری از خانواده های این عزیزان با این مشکل دست و پنجه نرم میکنند درمان در منزل سکته مغزی انتقال بیمار به کلینیک توانبخشی است و بعلاوه به علت شرایط روحی بیمار جابجایی و فعالیت در کلینیک همیشه توام با چالش ها و مشکلات فراوان است.

4-بعلت فلج و ضعف نیمه بدن معمولا بیمار بعد از یک جلسه درمان دچار خستگی شده و شروع به غر زدن و نامیدی از وضع موجود میکند.در این شرایط گزینه مناسب درمان بیمار در منزل است.

 

 

تمرینات توانبخشی سکته مغزی در منزل

پس از سکته مغزی و پس از پذیرش در بیمارستان بیمار باید در اسرع وقت توسط یک متخصص فیزیوتراپی مورد معاینه قرار گیرید. مراقبت مناسب در روزهای اولیه در پیشگیری از خشک‌ شدگی مفاصل یا سفت شدن عضلات نقش مهمی دارد. اگر بیمار مجبور به ماندن در رختخواب یا روی صندلی هستید، درمانگر با تغییر وضعیت فرد برای بهبودی وضعیت بدنی و افزایش تعادل شروع کرده تا بیمار بیشتر احساس راحتی کند.

اگر فرد بیمار قادر به حرکت نیست، باید فیزیوتراپی قفسه سینه را انجام دهد تا از بروز عفونت در ریه‌های بیمار پیشگیری شود. در صورت امکان باید برای نشستن کمک بگیرید زیرا این کار باعث می‌شود که از لخته شدن خون در پاهای فرد بیمار جلوگیری شده و تنفس فرد بهبود یافته و دوران بهبودی بیمار راحت‌تر باشد.

ورزش

در خلال فیزیوتراپی بیمار غالباً باید حرکات فیزیوتراپی سکته مغزی مخصوص انجام دهید که به بهبود شما کمک می‌کند. بنابراین اگر بیمار با حفظ تعادل خود در زمان ایستادن مشکل دارید از بیمار خواسته می‌شود که تمرین کنید که بیشتر بایستید و اگر شما در بلند کردن دست‌های خود مشکل دارید باید تمریناتی را انجام دهید که به شما در بلند کردن دست‌هایتان کمک می‌کند. اگر شما با راه رفتن مشکل دارید باید بیشتر تمرین پیاده‌روی کنید. یکی از مشکلات اصلی پس از سکته مغزی، ضعف دست‌ها و پاها است. این ممکن است با انجام تمرینات تقویتی برطرف شود. تمرینات کششی و استقامتی برای پیشگیری از خشک شدن عضلات و مفاصل نیز مفید خواهد بود.

تمرین های کلیدی درمان سکته مغزی

1-لبه تخت نشسته دست مبتلا را روی لبه تخت قرار دهید و اجازه ندهید آرنج او خم شود. وزن خود را روی دست مبتلا بیاندازید.

2-به پشت خوابیده انگشت ها را در هم گره کرده و آرنج ها را خم کنید و روی زمین قرار دهید. با کمک دست سالم دست مبتلا را در امتداد سینه به بالا کشیده تا آرنج از زمین بلند شود. برای 5 ثانیه مکث کنید و در نهایت دست ها را پایین آورده و روی زمین قرار دهید.

3-ابتدا به پشت داراز کشیده زانوها را خم می کنید سپس دستها را در امتداد بدن کف پا روی زمین قسمت تحتانی بدن را بلند کرده و به کمک پاها کنترل خود را حفظ می کنید. 5 ثانیه مکث کنید و به حالت اول بر می گردید.

4-بایستید دستها را برای محافظت به لبه یک تکیه گاه بگذارید. بدون اینکه زانوها خم شود وزن را روی پای مبتلا بیاندازید. این حرکت را چندین بار انجام دهید.

5-از پله با محافظ استفاده کنید. دستها را دو طرف آن گرفته و پای مبتلا را روی پله گذاشته و وزن خود را روی پای مبتلا انداخته با پای دیگر پله ها بالا می روید .همین روند را در پایین آمدن نیز انجام دهید.

سر و صدا های اطراف را نادیده بگیرد تا مغز شما به کار بیفتد

خانه میتواند محلی باشد که دائما باعث حواس پرتی شما شود اکرچه گاهی به حواس پرتی ها توجه نمیکنیم زیرا با آنها وفق و سازش پیدا کرده ایم، اما در واقع مغز و ذهن شما به آنها توجه میکند.و هنگامی که مغز شما پریشان می شود، شما از مزایای کامل تمرین های توانبخشی بهره نخواهید برد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که تمرینات را به زمانی که محیط اطرافتان آرام شد موکول کنید.تلویزیون را خاموش کنید وبه اعضای خانواده تان بگویید که تا زمان پایان تمرینات حواس شما را پرت نکنند.مغز شما در حال کار کردن و تمرکز بر فعالیت شماست، بنابراین اجازه دهید که کارش را درست انجام دهد و مزاحمتی برایش ایجاد نکنید.

عواملی که بر میزان کیفیت درمان  سکته مغزی در منزل  موثر است

** آموزش دادن نکات تمرین درمانی به بیمار و خانواده ش
** تاکید مکرر  بر انجام دادن منظم تمرین
**همکاری کامل  خود بیمار
** روش درمانی  دارویی
** تکرار کردن تمرینات در خانه  توسط بیمار و همراه  بیمار
** داشتن انگیزه بیمار برای درمان
**میزان امید به زندگی
هم چنین امکان  دارد بنا به نظر  متخصص  فیزیوتراپ ، فیزیوتراپی بیمار سکته مغزی علاوه بر درمان های فیزیکی با روش های دیگری نیز همراه  شود .

بعضی از این روش ها عبارتند از :

* شاک ویو
* تیپینگ
* لیزر تراپی
* الکترو اکوپانکچر
* تحریکات الکتریکی نظیر تنس آی اف ، اف ای اس و…
* ایر کا مپرشن
درمان سکته مغزی در منزل

نکاتی در مراقبت از بیماران سکته مغزی باید به آن توجه کرد

بیماری  که دچار  عارضه سکته مغزی میشود ، تا دیروز یک زندگی عادی داشته   و اکنون به دلیل این بیماری به شدت به اطرافیان خود وابسته شده است  پس مهم است که اطرافیان بیمار نظیر همسر و فرزندان به برخی نکات توجه داشته باشند تا با کمال دقت  از  بیمار خود مراقبت کرده و شاهد بهبودی هرچه سریع تر او باشند .

برخی از این نکات عبارتند از :

** بهتر است همیشه  عزت نفس بیمار را حفظ کنید . اجازه ندهید  عیادت کنندگان ، بچه ها  و غریبه ها او را با پوشش نا مناسب یا در وضعیت ناخوشایندی ببینند .
**سکته مغزی هم بر روحیه ی شخص  و هم بر اعصاب خانواده  او تاثیر بسیار  منفی خواهد گذاشت .  در این مواقع در  حد امکان  باید صبور باشید و  پر انرژی و با روحیه  عمل کنید و جلوی افسرده شدن بیمار و  اطرافیا نتان را بگیرید در صورت نیاز پیشنهاد می شود که با روانپزشک متخصص  مشورت کنید
** مراقب باشید اندام های فلج بیمار تان در هنگام نشستن یا خوابیدن به شکل صحیح قرار گرفته باشند .
**عصا ، واکر و دیگر لوازم را در نزدیکی نیمه سالم بدن بیمار قرار دهید .
** مراقبین این بیماران باید در صورت مشاهده هرگونه علائم غیر عادی مثل :
**کاهش هوشیاری **تشنج ، تب و… سریعا به دکتر  معالج مراجعه کنند.

 از دیگر توصیه های مهم در مراقبت در منزل بیماران دچار سکته مغزی

 

 

https://ahmadigol.com/