سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پروتز سینه

پروتز سینه

پروتز سینه برای جبران کاهش حجم از دست رفته سینه ها و برجسته تر کردن سینه ها صورت می گیرد. در این جراحی از انواع مختلف پروتز سینه  استفاده می شود که در ادامه مقاله  توضیحات لازم در مورد مورد آن ارئه شده است.

انواع مختلف پروتز سینه

برای پروتز سینه ،دکتر حیدری فوق تخصص جراحی پلاستیک از دو نوع پروتز سینه سیلیکونی و آب نمکی استفاده می نمایند . نتایج معاینات جراح و انتخاب پزشک تعیین کننده نوع پروتزی می باشد که در جراحی مورد استفاده قرار می گیرد.

پیش از جراحی پروتز سینه بهتر است با انواع پروتز سینه آشنا شوید و اطلاعات لازم  در این زمینه بدست آورید تا با آگاهی کامل تصمیم به انجام این جراحی بگیرید.

اصولا می توان پروتز سینه را از نظر ماده پر کننده به دو دسته زیر تقسیم بندی کرد:

 

پروتز های آب نمکی: این نوع از پروتز سینه  پر شده است از محلول آب و نمک استریل شده، این محلول بطور طبیعی در بدن وجود دارد. در صورتی که پروتز های آب نمکی بر اثر وارد شدن ضربه ای پاره شوند، مایع آن طی فرآیندی طبیعی جذب بدن می شود . استفاده از این نوع پروتز سینه ، در بیماران زیر 18 سال ممنوع می باشد .پروتز سالین از انواع پروتز سینه بوده و با آب نمک استریل پر می‌شود. حجم ماده پر کننده بر اندازه، سفتی و زیبایی سینه تاثیر می‌گذارد. چنانچه پوسته پروتز سینه آسیب ببیند و سوراخ شود ، پروتز متلاشی می‌شود و بدن آب نمک را جذب و در طی فرایندی طبیعی دفع می‌گردد.

 پروتز های سالینی دارای جدار سیلیکونی غیر قابل نفوذ می باشند و نسبت به پروتز های سیلیکونی سفت تر می باشند. پروتز های سالینی شکل طبیعی ندارند و اشخاصی خواستار این نوع از پروتز می باشند که می خواهند بعد از جراحی پروتز سینه بافت سینه آن ها بیشتر از حد طبیعی و نرمال بزرگ و حجیم به نظر برسد در واقع این نوع از پروتز ها ظاهر و شکل سینه را مصنوعی می کنند. پروتز های سالینی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا( FDA ) می باشند .

پروتز های سالینی برای خانم هایی که بافت طبیعی سینه آن ها بسیار کوچک می باشد و لاغر می باشند مناسب نمی باشد. پروتز های سالینی نسبت به پروتز های سیلیکونی کم هزینه تر می باشند و برای قرار گیری در بافت سینه نیاز به برش کوچکتری دارند. در صورتی که پروتز های سالینی در اثر وارد شدن ضربه بسیار سنگین پاره شوند ترکیب داخل آن توسط بدن جذب می شود.

 

پروتزهای سیلیکونی: این نوع از پروتزسینه ، ظاهر بسیار طبیعی دارد و از ژل سیلیکون تشکیل شده است .پروتز سیلیکون با ژل لاستیکی پر شده است . احساس حرکت و لمس  این ژل در بدن شباهت بیشتری به بافت طبیعی سینه دارد. ژل در صورت آسیب دیدن و سوراخ شدن  پروتز یا داخل پوسته پروتز می‌ماند یا از درون کیسه آن خارج می‌شود.

پروتز های سیلیکونی به دو دسته گرد و قطره اشکی تقسیم شده است ، در نوع گرد پروتز های سیلیکونی، پروتز تقریبا شکلی شبیه نیم کره دارد. درنوع قطره اشکی ظاهر و شکل  پروتز شبیه خود سینه می باشد و برای افرادی که می خواهند سینه ای به شکل کاملا عادی داشته باشند قابل استفاده میباشد .

 

آمادگی قبل از جراحی پروتز سینه

قبل از جراحی پروتز سینه لازم است فرد آمادگی کافی را داشته باشد، قبل از جراحی حتما پزشک را از داروهای مصرفی خود آگاه کنید شاید پزشک ،مصرف برخی از داروها را قبل از انجام این جراحی قطع نماید .زیرا ممکن است با مصرف این داروها روند جراحی با اختلال رو برو شود . بعنوان مثال مصرف داروهای ضد التهابی، مکمل های گیاهی و فرآورده های آسپرین باید 2 هفته قبل از جراحی پروتز سینه قطع گردد. در صورت مصرف این داروها حتما پزشک خود را مطلع سازید.

جراحی پروتز سینه

قبل از جراحی پروتز سینه ، دکتر حیدری فوق تخصصص جراحی پلاستیک آزمایشاتی را برای بیمار در نظر می گیرد و در صورتی که بیمار به تازگی ماموگرافی انجام نداده باشد این تصویر برداری قبل از جراحی برای او در نظر گرفته می شود . ممکن است انجام این جراحی بدلیل داشتن یک بیماری خاص به صلاح شما نباشد در این حالت از پزشک خود تقاضای نا به جا  نداشته باشید.

مراحل انجام جراحی پروتز سینه

 

بیهوشی

جراحی پروتز سینه با بی هوشی عمومی انجام می گیرد .

 

 

برش جراحی

برش جراحی در جراحی پروتز سینه برای جایگذاری پروتز در بافت سینه بر اساس نوع و شکل پروتز سینه ، درجه بزرگ کردن سینه ها، شکل و ساختار سینه، ترجیح بیمار و تجربه و مهارت جراح انتخاب می شود. قبل از جراحی پروتز سینه در زمان مشاوره ،تمامی اطلاعات لازم را در رابطه با محل برش از جراح خود سوال نمایید ، جراح در انتخاب محل برش با توجه به تجربه ای که در این زمینه دارد، بهترین گزینه که مناسب شما باشد را انتخاب می نماید. در زیر به محل برش هایی که می توان در این جراحی استفاده کرد اشاره شده است:

  • برش در دور هاله سینه
  • برش در زیر سینه
  • برش در زیر بغل
  • برش در دور ناف

دکتر حیدری فوق تخصص جراحی پلاستیک برای جایگذاری پروتز سینه در بافت سینه ،برش ها را در نواحی ای ایجاد می کند که احتمال اسکارهای قابل مشاهده در آینده به حداقل برسد. برش در زیر سینه ،رایج ترین نوع برش می باشد که در جراحی پروتز سینه مورد استفاده قرار می گیرد در این برش جراح تسلط بالایی دارد و با دقت بالا می تواند پروتز سینه را در ناحیه مناسب قرار دهد .

 

 

قرار دادن پروتز در بافت سینه

محل جایگذاری و نحوه قرار دادن پروتز سینه ، به عوامل بسیاری مانند نوع و جنس پروتز سینه، اندازه دلخواه مورد نظر بیمار،  ضخامت و کیفیت پوست و بافت های زیر سینه بستگی دارد . بطور کل پروتز سینه در زیر عضله سینه یا روی عضله سینه جایگذاری می شود. با توجه به تجربه جراح و  بررسی بافت سینه و با توجه به عواملی که ذکر شد محل جایگذاری پروتز سینه تعیین می شود.

 

 

بستن زخم ها و پانسمان

در چند لایه برش های ایجاد شده با استفاده از نخ های قابل جذب بخیه زده می شود و سپس با استفاده از چسب های استریل پانسمان می شود . بعد از پانسمان پزشک توصیه می کند که از سینه بند طبی استفاده شود. سعی نمایید قبل از جراحی این سینه بند را تهیه کنید. در برخی از مواقع پزشک برای بخیه زدن از نخ های غیر قابل جذب استفاده می نماید که در این صورت باید برای کشیدن بخیه ها مراجعه نمایید. معمولا بعد از گذشت یک هفته بخیه ها کشیده می شود . به مرور زمان برش های ایجاد شده محو می شود و یک خط باریک از جای برش باقی می ماند ، در صورتی که برای جایگذاری پروتز سینه ، از برش زیر سینه استفاده شود، به هیچ عنوان جای بخیه مشاهده نمی شود.

دوره بهبود  پس از جراحی پروتز سینه

تورم و کبودی بعد از جراحی  پروتز سینه ،به مرور زمان برطرف می شود، بعد از جراحی نیاز به مراقبت هایی است که  تا بتوان نتایج خوبی را از جراحی پروتز سینه دریافت کرد. بعد از انجام این جراحی تا مدتی احساس درد خواهید داشت .طبیعی می باشد از داروهای مسکن که پزشک تجویز نموده است استفاده نمایید .

 

 

طول مدت جراحی پروتز سینه

جراحی پروتز سینه معمولا یک تا دو ساعت طول می کشد اما در صورتی که این جراحی با جراحی لیفت سینه انجام شود مدت زمان جراحی بیشتر طول می کشد .

 

 

عوارض و خطرات جراحی پروتز سینه

یکی از عوارض جراحی پروتز سینه انقباض کپسولی است، که در این حالت برای برداشتن پروتز و آزاد کردن نیاز به جراحی ترمیمی می باشد، انقباض کپسولی زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن پروتز سینه  را به عنوان یک جسم خارجی شناسایی می کند و به آن حمله می کند . در این حالت در فرم سینه تغییر شکل ایجاد می شود و فرد احساس درد می کند. در صورت پاره شدن پروتز سینه که یک عارضه نادر می باشد، فرد باید دو مرتبه تحت عمل جراحی قرار گیرد و پروتز سینه تعویض گردد. احتمال بروز تمامی این مواردی که ذکر شد بسیار نادر می باشد و در صورتی که بعد از این جراحی مراقبت های لازم به بهترین نحو ممکن انجام گیرد و در انتخاب جراح خود دقت نمایید و جراح باتجربه ای را انتخاب نمایید ،احتمال بروز این عوارض کاهش می یابد . در زیر به برخی دیگر از عوارض این بیماری اشاره شده است:

  • خونریزی
  • عفونت
  • جایگذاری نامناسب پروتز
  • موج دار شدن سینه
  • عدم تقارن
  • تغییر حس دائمی در نوک پستان
  • http://dr-heidari.ir/